mandag den 19. januar 2009

Man venter da på helikopteren, ikk?


Jeg er skyldig i en forsømmelse: Slutningen på vores sikkerhedskursus. Men jeg ville så gerne have billederne af helikopteren med. Vores sikkerhedskursus sluttede lørdag den 10 januar men tur op på den lokale glecher hvor vi blev prøvet i vores færdigheder.
Et fiktivt ulykkessted blev der sat lejer op mens min gruppe ydeførstehjælp på de tilskadekommende indtil vi kunne få dem ind i teltet.
Vi skulle også finde nogle ulyksageligt flyverdragter (uden folk i) som var blevet begravet i en lavine. Nogle af de uheldige havde sendere med så de kunne findes, mens andre måtte vi stikke lange spyd ned i sneen for at finde dem.
Den tredie prøve var at repelle ned og hente en tilskadekommende op fra en klyft. Føj hvor var det hårdt arbejde at få ham op. Jeg var ham der var nede og hente den tilskadekommende, det er ikke nogle nem tjans.
Det hele lyder måske meget sjovt og hyggeligt, men det skal siges at det var bæl mørkt og -25 grader samtidig med at det blæste en pelekan. Jeg havde is i skæget på inden siden af min face-mask.

Vi sluttede af med at få demonsteret hvordan man modtager en helikopter. Når man høre den er på vej eller ser den i det fjerne, skyder man 2 røde flares op.
Så sætter man sig med vinden i rykken og så der er plads til at helikopteren kan laden foran en, og jeg mener foran! Da piloten kun kan navigere ud fra persone på isen så må man ikke flytte sig, og det kræver måske lidt nerver at have en helikpoter snude laden 20cm foran ens egen næse, men sådan skal det altså være.
Det var lidt koldt at vente på helikopteren men det var da helt klart en oplevelse værd.
Efter helikopteren kom vi tilbage til UNIS hvor vi så havde en skriftlig prøve i sikkerheds procesdyrene. Bestås den ikke må vi ikke komme med ud i felten. Det er nu 9 dage siden og vi har stadig ikke hørt svar på den prøve endnu, men mon ikke den er bestået. Jeg synes jeg var dygtig, og faktisk er dette sikkerhedskursus 3 ECTS point værd. Jeg har helt klart formange ECTS point når jeg kommer hjem er jeg bange for.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det var sjovt at læse, som at være i Kosovo igen, men her tog ved med helikopterne... det kommer i nok til at prøve. Godt at høre at sikkerhedsprøven ikke er noget man kommer sovende til, hvis man ikke kan blive presset, så gør man ikke nok !!! sådan!
HP
p.s. har du set solen deroppe?