onsdag den 18. marts 2009

En anderledes version af P.... koldt

Lige fortiden har vi temperature på ca - 20 grader. Det har vi skam haft før, men det virker meget koldere end det gjorde sidste gang.

Da jeg kom her op var der også så koldt, men jeg troede at det var noget jeg lige skulle vende mig til. Kulden som virkelig bed. Så var der igen en periode i febuar hvor det igen var så koldt og der virkede det ikke nær så slemt. "Hey" tænker jeg " dette bekræfter kun min antagelse og jeg er ved at vende mig til kulden". Men nu her er det blevet koldt igen. Bidende koldt er det, og din facemask er din bedste ven. Selvfølgelig gør vinden at det føles endnu mere koldt, men selv uden vinden så virker det voldsomt koldt.

Jeg har en spinkel teori, som jeg prøver at få bekræftet/afkræftet at det har noget med luftfugtigheden at gøre. I dag har jeg søgt rundt på nettet for at finde data på luftfugtigheden i løbet af året, men det er ikke data som er lige så nemt tilgængelig som temperaturen eksempelvis.

Men det skal nok komme tror jeg. Har fundet et sted der fortalte mig at i slutningen af febuar hvor det var koldt men ikke bindende koldt var luftfugtighenden på 60-70% mens den nu er 70-80%
Der er måske noget om snakken, men skal lede lidt mere.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Erik, Erik, Erik.....
Husker du ikke geo2? du skal bare opsende en radiosonde og straks kan du finde alt om der hvor du er. endda luftfugtighed, Lifting Condensation Level LCL, og alt andet godt....
det er bare at komme igang :)
HP

Warming sagde ...

Faktisk fik vi en demonstration af en nu type radiosonde. Et lille fly der kan programmeres til at flyve rundt og ud fra en GPS, en trykmåler og termometer ville den kunne give data om turbulens, tryk, temp osv. Den kan også måle luftfugtighed. Den kan dog kun gå 3km op hvor vejrballonen går 10 eller mere.


Har snakket med en professor i meteorologi og hun gav mig links til vejrstationer her oppe. Ved høj fugtighed bider kulden mere end den gør ved lav.