lørdag den 25. april 2009

Cruise logbog - lørdag den 25

Lørdag den 25 april
Vejr: temp -12C, lettere overskyet
Arbejdet forsætter fra i går. Simon (N) og Jonas (D) de heldige bæster tager med Monica (UNIS) ind i bunden af fjorden for at tage nogle sne profiler, tæt ved de smukke blå gletschere.
12:00 isen bryder op - vi kan da heller ikke være i fred nogle steder! Men det er kun ude ved iskanten at isen er brudt, skibet er gået ca 50 meter ind i isen og det er kun det yderste 10 meter der er brækket fri.
Der er også blevet set hvaler, hvilket bekræfter en lille mistanke jeg havde da jeg var på isbjørne vagt. Syntes at jeg så noget der kunne være en hval's ryg men afviste tanken.
kl 15-16 En ny revne i isen bekymre Monika (UNIS) som beslutter at det er bedre at pakke samme nu end i aften som ellers var planen. En rolig, uden panik, evakuering. Jeg bliver sat til at laste kranen nede fra isen og jeg føler mig som en havne arbejder stående med hjelm, handsker, scootersouit og så med tshirt fra et lokale rockband. Vi havde også nogle temperatur sensorer nede i isen som skulle saves op så vi fik hentet bor, motor og issav. Mens vi arbejde på at frigøre disse sensorer bryder isen virkelig op! Vi studerende får besked på at komme op på skibet og jeg må da springe over en ca 40cm bred revne fra den ene isflage til den anden. Men denne isflage bevæger sig stille væk fra skibet så igen oplever jeg at stå på isen og kigge på at de trækker stigen op.
kl 17 alle om bord og selv temperatur sensomrene er blevet reddet. Det stykke telefonpæl som skibet var fortøjet til er det eneste vi efterlader. Stille og roligt forlader vi Magdalenfjorden mens vi kan kigge på den ene valros efter den anden. Det er fuldstændigt bagvendt, der er færre valrosser på svalbard end der er isbjørne, og vi har kun set en eneste flere kilometer væk. Hvor er alle bamserne henne???


Simon (N) og Jonas (D) gør klar til at tage afsted ind mod de flotte gletschere.

Jeg fik lidt ekstra zoom ved at holde en kikkert op foran mit kamera

Erik, the dock worker.

Pludselig brød isen og der var brede revner der skulle hoppes over.


JEG HÅBER AT KUNNE FINDE EN VIDEO DER VISER HVOR STORE BØLGERNE I ISEN VAR. NÅR DEN ER FUNDET KOMMER DEN IND HER


Sidste mand sikkert over, så skal vi bare op på skibet.

En valros gjorde sig til og lod sig fotografere, det var det tættedes vi kom på dem, ellers hoppede de bare i vandet.

2 kommentarer:

Munchkin sagde ...

Bamserne er sikkert bare generte... ;-)

Unknown sagde ...

Nu kan jeg kende dig igen hehe