søndag den 19. april 2009

Cruise logbog - søndag den 19

søndag 19
vejr: solrigt, ingen skyer (et par enkelte langt ude i horisonten) en temperatur på godt -18C og næsten ingen vind gjorde dagen på isen fantastisk.
11:30 signal pistol testet
13:30 isbjørn set nede ved Axel Ø ~ 3 km væk.

I dag havde jeg ikke noget direkte projekt så jeg fyldte ind og hjalp hvor jeg kunne. Da der skulle sendes en vejrballon op, og da det ikke er noget man gør længere i dk så hjalp jeg mest der. Men jeg tog også en dobbelt polarbearwatch, og her så jeg min første isbjørn. Den var ganske vist kun synlig i kikkerten da den var ca 3 km væk, men den er stadig set!
Og for at det ikke skulle være løgn så fik jeg sandelig også mulighed for at skyde signal pistolen af :D Bjørnen var det ikke på det tidspunkt, men da jeg overtog vagten og undersøgte signal pistolen så bekymrede rusten på pistolen mig en smule og efter en snak med Monika (UNIS) så advarede vi alle og lavede et test skud - og den virkede!

En hobo-weatermast, en billig (ca $2000) og letvægt vejrstation samlede jeg og Jordan (USA) og i morgen vil den blive sat op ved siden af den "dyre" og mere avancerede mast. Hvis hobo'en er god nok, eller kan kalibreres ved hjælp af den dyre mast så har hobo masten en fremtid (og den drives af 4 AA batterier)

Efter middagen besluttede vi at vi skulle ud og svømme i fjorden så Silje (N) Alex (østrig) og jeg gik i gang med at bore og save hullet i 60cm i...teoretisk kunne vi godt ha fundet noget is der var knap så tyk men så var sikkerheden og lignede praktisk forudsætninger ikke nær så gode.

Jeg satte en lille rekord ved at være den der var længst ned under vandet, det var absolut ikke min mening, men "glemte" at holde fast da jeg hoppede i - 3 sec er tid nok til at dem der oppe kunne blive bekymrede og jeg begyndte at svømme mod overfalden.
Dagen før havde vi bedt besætningen om at starte poolen og efter en tur -2 grader varm vand og -18 grader luft så hoppede vi op i 40 grader varm vand... saltvand og alle de rifter vi havde fået, mine var på knæene, fik en kærlig behandling i varmt saltvand - lidt avs men kors hvor var det lækkert.


Dette er ikke en ufo eller en spærre ballon, det er en vejrballon

Et par af pigerne laver strålings målinger, hende med hoved i en sortaffaldssæk arbejder med den bærbar computer der er wi-fi forbundet til "rygsækken"

Vores altid overvågende sikkerheds ansvarlige. - Med erfarne folk kan den sikkerhedsansvarlige slappe af.

Is badning, først bore man hul i isen
Så hiver man is blokkene op

Så ankommer vi der skal svømme og stripper ud af vores ellers varme scooter-suits. Og her har vi vore arktiske pin-up girl

Og ja så hopper man i, og ja det er mig som er under her

Det burde ikke være nødvendigt at fortælle at det er forfriskende og en smule koldt.

Det her billede er et vi har grinet utroligt meget af. Tor (N) var ham der havde fat i rebet og hev os op. Og dette billede viser Juni (N) og Tor (N) i en meget ..... stilling. Kigger man nærmere på billedet bliver det kun værre, Tor's (N) ansigtsudtryk og væsker der løber ned af Juni's ansigt gør billede tæt på at være X-ratet



Afslapning i den varm pool, med isbjerge i baggrunden og en enkelt sæl.

1 kommentar:

Lea sagde ...

så glad du ser ud på det sidste billede..:-) det må nu også være en fantastisk situation sidde der i det varme vand og se ud på isen.