mandag den 20. april 2009

Cruise logbog - Mandag den 20

Mandag den 20 april
Vejr: formiddagen startede med solrigt, med kun få skyer og en temperatur på omkring -16C
Hen på eftermiddagen tiltog vinden og snefald og snefygning gjorde det koldere at være på isen.

Arbejdet forsatte. Langt om længe kom jeg i gang med mine egne forsøg, dem jeg skal skrive rapport om. Isens permeabilitet handler om hvor "utæt" isen enlig er. Når havis fryser, bliver saltvandet koncentreret og da meget saltholdigt vand skal bruge lavere temperature til at fryse ender det med at der er meget saltholdigt vand i isen, dette vand siver ned igennem isen og efterlader kanaler. Der er disse kanaler som jeg vil undersøge. Det gør jeg ved at bore et hul delvist ned i isen og så se hvor hurtigt vandet kommer op i borehullet. Ganske simpelt forsøg, men vigtigheden af disse kanaler er stor.
Vejret er blevet meget mere blæsende, det er blevet overskyet, snefygning og temperatur fald (da solens nu er væk) gør det knap så eventyrligt at arbejde i det arktiske. Men i går sad vi i varm pool og kiggede på de frosne bjerge, så vi har fået det hele med.
Ved aftensmaden legede vi med laser-afstandsmåleren og de små piger blev målt. Kjersti (N) var ikke helt tilfreds med at hun målte 1m59cm


Da en af reporterne skal afleveres i LaTeX så fik vi alle lige et hurtigt kursus og en god skabelon at arbejde på.

2 kommentarer:

Lea sagde ...

Men LaTex er du vel allerede mester i eller er du ikke en rigtig fysiker..?

Warming sagde ...

Man kan vel altid lære mere, ikk søster næsvis?