lørdag den 31. januar 2009

In the shadow of the light

Jeg har glædet mig i tre uger til at lave denne overskrift, men jeg synes ikke jeg kunne før jeg personligt havde oplevet nordlyset. Og her i aften skete det så, hørte en masse tumult på gangen, stak hoved ud og endte udenfor i en alt for tynd jakke. Mit eget kamera er alt for elendig til at tage billeder af nordlyset, men et par af de andre har meget bedre kameraer end jeg.

Aftenen "show" var temmelig svagt, men neden for har jeg en håndfuld billeder som en af de canadiske tøser har taget. Læk mærke til skyggen på bjergsiden, den flytter sig sammen med nordlyset.









Her har i det så: Lys der kaster skygge! Hvor fedt er det?! En af mine nye britiske venner som studere middel-polar-atmosfære fortæller mig at nordlyset er elektroner fra solen som bliver fanget i jordens magnetfelt. Når de når et bestemt punkt bliver de eksiterede og lyser. Men mens de er eksiterede spreder de også andet lys, i dette tilfælde månelyset, så det kommer mindre månelys igennem nordlyset = lyset kaster en skygge

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Fedt! Så så du det endeligt :D Hvor er det syret med den skygge.